Journalistiek
Beste Volkswagen, is het er nu eentje?
Zoals bekend, worden 160.000 Nederlandse Volkswagens teruggeroepen (zie bijvoorbeeld hier het bericht van NRC hierover). Voor verslaggever Martijn de Rijk van BNR (twitter) een reden om op pad te gaan met de vraag "Hoe je kom er nu achter dat jouw Volkswagen er eentje is?" Dit lijkt me een mooie, voor de hand liggende vraag waar iedere bezitter van een Volkswagen-auto mee kan zitten.
Je zou verwachten dat Volkswagen deze vraag wel moet kunnen beantwoorden. Een getal als 160.000 moet ergens op gebaseerd zijn. Dit blijkt het geval. Het is bekend welke motoren niet voldoen en welke auto's hiermee zogenaamde 'sjoemelauto's' zijn. Volgens de dealer - geciteerd op de site van BNR - betreft het auto's met de 1,6 liter Common Rail en de 2 liter Common Rail met Euro 5-norm motoren.
160.000. Dat is wel een heel mooi precies afgerond getal; waarom geen 160.604?
Met het bovenstaande lijkt het verhaal helder. Je kunt je echter nog wel de vraag stellen waarom het getal van terug te roepen auto´s precies 160.000 is. Dit is wel heel toevallig. De verklaring zal echter zijn dat het eerder een ruwe schatting is? Zijn er precies zoveel verkocht? Zijn er dan geen auto´s geĆ«xporteerd? Total loss verklaard? Et cetera. Maar vooruit, als je alle Volkswagens neemt met een van deze twee motoren dan kom je vast op een getal van tegen de 160.000. En wat blijkt: ook de VW-importeur geeft aan dat het om ongeveer 160.000 auto's gaat. Een detail.
Is al zeker dat het enkel deze motoren betreft?
Interessanter is dat we hier toch niet tevreden mee zouden moeten zijn. Tijdens het verslag op BNR kwam dit mooi naar voren. Wat blijkt, ook Volkswagen heeft het nog niet duidelijk om welke motoren het precies nog meer zou kunnen gaan. Meer formeel: de criteria - de bovengenoemde twee motoren - zijn misschien nog niet volledig definitief: Volkswagen kan nog niet uitsluiten dat nog meer motoren niet correct zijn. Dit zie je terug in de diverse nieuwsberichten. Zo lijkt er met name in de media nog onduidelijkheid te zijn of de 1.2 TDI drie-cilinder een 'foute' auto is. Op de site van BNR zien we dat deze 1.2 liter bijvoorbeeld niet genoemd wordt door de VW-dealer terwijl deze auto wel een EA189-motor heeft (de ANWB heeft deze auto dan ook opgenomen in het lijstje met verdachte auto's of zie dit bericht op autoblog.nl).
Zou je niet moeten stellen het om minstens 160.000 auto's gaat en dit moeten bevragen?
Omdat het - op dit moment van schrijven - nog niet helemaal duidelijk is om welke motoren het gaat, zou dit een relevante vraag kunnen zijn. Deze aanvulling "minstens" zag je echter in weinig nieuwsberichten teruggekomen.