Argumentatieleer
Argumentatie (verdieping argumentatieleer)
Hiervoor heb ik laten zien wat in theorie het verschil is tussen redeneren en argumenteren. Daarbij heb ik uitgelegd dat argumenteren onder andere tot doel heeft de ander te overtuigen. Met een argumentatie onderbouwt een beroepsbeoefenaar een oordeel (in de praktijk wordt een oordeel ook wel een standpunt genoemd). Over wat precies argumentatie is, valt echter nog meer te zeggen. Welnu, als we echt de juiste vragen willen stellen bij de argumentatie
van professionals is het verstandig om hier kennis van te dragen. In deze bijdrage zal ik dit begrip om die reden toelichten en proberen een meer precieze definitie te geven.
Als
startpunt is het waardevol om te beginnen met de definitie van argumentatie zoals die wordt gegeven door F.H. van
Eemeren en A.F. Snoeck Henkemans [1] gebruiken. Zij definiƫren een argumentatie als:
een verbale, sociale en rationele activiteit die erop is gericht een redelijke beoordelaar te overtuigen van de aanvaardbaarheid van een standpunt door Ć©Ć©n of meer proposities naar voren te brengen die ter rechtvaardiging van dat standpunt dienen.
Deze definitie van argumentatie bestaat zoals je ziet uit tien kernbegrippen (onderstreept). De definitie is om meerdere reden erg goed en om een aantal redenen wat ongelukkig. Ik leg hieronder de verschillende elementen verder uit, voorzie ze van een kritische noot hetgeen resulteert in een aangepaste definitie.
1. Verbaal
Dat argumentatie alleen verbaal
is, kan misleidend zijn. Veel mensen proberen anderen ook te overtuigen
door non-verbaal gedrag. Binnen de argumentatietheorie - het vakgebied
dat de argumentatie bestudeert - wordt om die reden vaak verder gekeken
dan enkel naar wat gezegd wordt of geschreven staat. Ook non-verbale
communicatie wordt uitdrukkelijk meegenomen. Natuurlijk zou het streven
wel moeten zijn - en dat is de primaire insteek van Van Eemeren en
Snoeck Henkemans dat we ons enkel laten overtuigen door verbale
argumenten: de gerichtheid op het verbale is hiermee een ideaal.
2. Sociaal
Spreekt voor zich en wordt door andere auteurs onderschreven. Argumentatie heeft een sociale dimensie.
3. Rationeel
Dit
kenmerk van argumentatie kent - zo gesteld - hetzelfde bezwaar als het
kenmerk van verbaal-zijn. Met rationeel wordt bedoeld dat het verstand
wordt gebruikt. Dit is mogelijk een waardevol ideaal maar (helaas?)
worden ook irrationele uitingen soms ingezet - en dus bestudeerd - om de
ander te overtuigen. Wie de politiek volgt, zal dit herkennen. Het is
misschien geen goede argumentatie maar het is wel argumentatie.
4. Activiteit
Hier
gaat het mis. Een argumentatie is een uiting die moet dienen ter
rechtvaardiging van een standpunt. Een argumentatie is niet de activiteit zelf.
Waarschijnlijk bedoelen de auteurs hier argumenteren; dat is wel een activiteit.
5-6. Redelijke beoordelaar
Met
argumentatie wordt dus vaak ernaar gestreefd om de ander te overtuigen.
Dat een ander - de beoordelaar - een standpunt inderdaad om redelijke
gronden aanvaardt, is echter enkel een ideaal. Indien de ander overtuigd
raakt om de verkeerde redenen (drogredenen) zullen veel mensen niet
betreuren. Sterker, sommige sprekers gaan juist niet van de redelijkheid
van de beoordelaar uit maar van diens onredelijkheid of onvermogen. Het
kenmerk van redelijkheid is wat te kort door de bocht maar enkel een
ideaal.
7. Overtuigen
Spreekt
ook voor zich. De bedoeling is inderdaad vaak om de ander te
overtuigen. Door andere auteurs worden - zoals je reeds in de vorige bijdrage hebt kunnen lezen - ook soms andere doelen genoemd. Naast het doel de ander te overtuigen van een standpunt zie je bijvoorbeeld soms het doel het jezelf verantwoorden voor een standpunt terug [2].
8. Aanvaardbaarheid standpunt
Aanvaardbaarheid is een complex begrip (ik zal dit later verder uitwerken) maar
wat Van Eemeren en Snoeck Henkemans zeggen lijkt goed. De enige
nuancering die gemaakt kan worden is dat een argumentatie ook vaak
bedoeld is om de ander te overtuigen op de aanvaardbaarheid van de argumenten zelf.
Twee partijen kunnen hetzelfde standpunt delen (er moet een
windmolenpark komen) maar als de argumentatie hiertoe niet gelijk is
(bij de een draait het om werkgelegenheid en bij de ander om
milieu-redenen) zal dit toch nog wringen. Al wordt dit dan wel vaak om
praktische redenen terzijde geschoven.
9. Proposities
Proposities
zijn beweringen en inderdaad worden ook beweringen aangedragen om de
ander te overtuigen. Maar argumentatie bestaat uit meer. Niet alleen
worden beweringen naar voren gebracht maar vaak ook algemene - soms
verzwegen - normen. Daarnaast kent een argumentatie idealiter ook
ondersteuning voor datgene wat gezegd wordt. Dit kan feitelijk bewijs
zijn (waaruit bijvoorbeeld blijkt dat Jan op 15 maart op de plaats van
de moord was) dan wel ondersteuning voor de gehanteerde normen (waaruit
bijvoorbeeld blijkt dat je inderdaad niet harder dan 120 km/u mag op
sommige snelwegen).
10. Rechtvaardiging
Spreekt
voor zich. Het gaat om het rechtvaardigen van een standpunt. Maar niet
alleen om het rechtvaardigen van het standpunt (zie ook punt 8). De
argumentatie is ook gericht op het rechtvaardigen van de onderbouwing
zelf.
Aangepaste definitie argumentatie
Het bovenstaande overziend zou bovenstaande definitie van argumentatie van Van Eemeren en Snoeck Henkemans het beste kunnen worden aangevuld tot:
Een argumentatie is een sociale uiting waarmee iemand een ander wil overtuigen van en/of zichzelf verantwoorden wil voor de aanvaardbaarheid van een standpunt als de onderbouwing ervan. Deze uiting is idealiter verbaal, rationeel van aard en heeft als ideaal een redelijke beoordelaar. Binnen een ideale argumentatie draagt de persoon zowel beweringen, normen en bewijs aan voor het te rechtvaardigen standpunt.
Nu het meer duidelijk is wat argumentatie is, zal ik in de volgende bijdrage beschrijven welke verschillende soorten argumentaties er vervolgens precies zijn.
__________
[1]
Zie Eemeren, F.H. van, en A.F. Snoeck Henkemans, Argumentatie, Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen, Noordhoff Uitgevers, 2011, bladzijde 10 (zie ook hier)
[2]
Zie bijvoorbeeld Sinnott-Armstrong, W. en R.J. Fogelin, Understanding arguments: an introduction to informal logic, Wadsworth / Cengage Learning, 2010, bladzijde 4. Op procesniveau – dus de inhoud overstijgend – wordt door deze auteurs nog een derde doel gegeven: het kweken van begrip bij de ander voor een standpunt en diens redenen. Dit wordt - als eerder beschreven - nader toegelicht via de online-Coursera-module “Think again, how to reason and argue” (2012), video lecture 12. Zie Coursera-Duke University, Think Again: How to Reason and Argue, https://www.coursera.org/course/thinkagain. De auteurs stellen hiermee argumenteren en redeneren aan elkaar gelijk.
__________
[1]
Zie Eemeren, F.H. van, en A.F. Snoeck Henkemans, Argumentatie, Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen, Noordhoff Uitgevers, 2011, bladzijde 10 (zie ook hier)
[2]
Zie bijvoorbeeld Sinnott-Armstrong, W. en R.J. Fogelin, Understanding arguments: an introduction to informal logic, Wadsworth / Cengage Learning, 2010, bladzijde 4. Op procesniveau – dus de inhoud overstijgend – wordt door deze auteurs nog een derde doel gegeven: het kweken van begrip bij de ander voor een standpunt en diens redenen. Dit wordt - als eerder beschreven - nader toegelicht via de online-Coursera-module “Think again, how to reason and argue” (2012), video lecture 12. Zie Coursera-Duke University, Think Again: How to Reason and Argue, https://www.coursera.org/course/thinkagain. De auteurs stellen hiermee argumenteren en redeneren aan elkaar gelijk.